Thursday, April 14, 2011

Төмөр замын трасс бэлэн боллоо

2011 оны 1 сарын 5

Шинэ төмөр замын трассыг монгол мэргэжилтнүүд боловс­руулж, түүнийг нь Зам тээвэр, барилга, хот байгуулалтын сайд Х.Бат­тулга өчигдөр батал­сан байна. Өнгөрсөн оны ар­ваннэгдүгээр сарын 3-ны өдөр Засгийн газрын 283 тоот тог­тоолоор “Монголын төмөр зам” ТӨХК-д төмөр замын эхний шатны суурь бүтэц барих тусгай зөвшөөрлийг олгосон. Энэ дагуу тус компани Газрын харилцаа, геодези зурагзүйн газар болон “Гео мастер” компанитай хамтран шинэ төмөр замын трассыг боловс­руулжээ. Шинэ төмөр за­мын эхний хэсэг болох 1100 км төмөр зам нь Өмнөговь аймгийн Цогтцэций, Манлай, Дорноговь аймгийн Өргөн, Алтанширээ, Сүхбаатар аймгийн Халзан, Түв­шин­­ширээт, Баяндэлгэр, Улаан уул, Сүхбаатар сумд болон Дор­нод аймгийн Матад, Булган сумын нутгаар дайран өнгөрөх юм. Дөрвөн аймгийн 10 гаруй сумын нутгаар дайран өнгөрч, Монголын баялгийг дэлхийн зах зээлд хүргэх төмөр замын трассыг боловсруулахад ОХУ,БНСУ-ын мэр­гэ­жилтнүүдийн хийсэн судал­гааг харьцуулан ашигласнаа мэр­гэ­жилтнүүд тайлбарлаж бай­­­­­­лаа. Төмөр замын трассыг боловс­­руулахдаа байгаль орчны нөлөөлөл болон хөрсний бүтцийг голлон анхаарчээ. Даланзадгадаас Зүүн баян, Сайншандаар дамжин Чойбалсан хот хүрэх 1100 км төмөр зам нь говь, талын бүсэд баригдах тул уул нуруудыг даван туулах эрсдэлгүй ч элсний нүүдэл, цасан бүрхүүлд автах аюултайг ч тооцон үзсэн байна. Шинэ төмөр зам говь, тал нутгийн малчдын хувьд нүүдэллэхэд нь саад болохгүй, бэлчээр усгүйдүүлэхгүй байхыг бодолцжээ. Дэлхийд ховорхонд тооцогдох хулан Монголын говьд л бий. Хулангийн болоод зээрийн нүүдлийг сааруулж, ундааалдаг булаг шандыг нь хөндөхгүй байхаар трасст тусгасан байна. Тиймээс уул толгодод нүхэн гарц гаргахын дээр 90 гаруй газарт 45,5 км урттай гүүр барьж байгуулахаар болжээ. Трассыг 1:100000 масштабаар хийгдсэн тул зарим нэгэн жижиг горхи, булаг үлдсэн байж болох талтай ч Хэрлэнгээс өөр томоохон хэмжээний мөрөн таарахгүй гэж “Геомастер” компанийн мэргэ­жил­тэн тайлбарлаж байлаа. Хэр­лэнгийн дээгүүр гүүр барьж голоо “гатлах” ажээ. Хэдий урт зам туулж буй ч аль болох эргэлт, тойролт багатай, өгсүүр уруугүй шулуун зами тавихаар трассыг боловсруулаад байгаа ажээ.

Шинэ төмөр замын трас­сын дараах гол ажил ТЭЗҮ боловс­руулах. Төмөр зам барих өртөг зардал улс орон бүрт өөр өөр төдийгүй, манай улсын хувьд ч говь тал хангайн бүсдээ харилцан адилгүй. Урьдчилсан байдлаар уг замыг тавихад 2-2.5 тэрбум ам.доллар шаардлагатай гэж тоо­цож буй ч ТУЗҮ батлагдсаны да­раа зардлын хэмжээ тодорхой бо­лох гэнэ. Монголын баялгийг хи­лийн чанадад хүргэх гол гарц болсон шинэ төмөр замыг 2.6-3 жилд барьж байгуулна гэсэн өөдрөг төсөөлөлтэй байгаагаа Зам, тээвэр, барилга, хот байгуулалтын сайд хэлж байлаа. Мянга гаруй км-ыг туулсан эрдэс баялаг маань дэлхийн зах зээл дээр үнэ ханшийн хувьд өрсөлдөх боломжгүйд хү­рэх вий гэсэн болгоомжлол за­рим хүнд байгаа ч “Боломжгүй гэдэг үгээр халхавч хийн зүгээр суух боломжгүй” гэсэн үгээр салбарын сайд хариу өгч байлаа. Газар шороо, зам барилгын ажил хаагдсан өвлийн сарыг ашиг­лан яам болоод мэргэжлийн бай­гууллагынхан шинэ төмөр замын эхний “шан”-г ийн тавьжээ. Мэ­дээж эхэлснээ үргэлжлүүлнэ. Үр­гэлжлүүлэхдээ дотоодын ажил­лах хүчнийг илүүд үзнэ гэдгээ ч мөн салбарын яамныхан амлаж байна.

Д.Цээпил

No comments:

Post a Comment