2011.04.21
Болж дээ, говийн нуруу тэнийх нь
Өнөөдөр 7 цаг 53 минут
Хэдхэн сар ч гэлээ “хүнд жингийнхэн”-д говийн хөрс тээрэмдүүлэхгүй болж. Ухаахудаг, Тавантолгойгоос Гашуунсухайт хуртэлх 245 км шороон замыг хаах болсноо Авто замын газраас мэдэгдлээ. Энэ мэдэгдлийг таагүй угтах хэсэг байхад талархаж алгаа таших нь олонхи байна. Тавантолгойн коксжих нүүрсийг урд хөрш руу гаргах жингийн цувааг ийнхүү тасалдуулах болсон шалтгаан нь хөрсний эвдрэл, өдөр бүр гардаг осолтой холбоотой.
Өтгөн шар тоос манарган давхих нүүрс тээвэрлэсэн хүнд даацын машинууд, нүүрсний компаниудын хөлд үрэгдэж, өмнийн говь өвчиндөө ёолж байна. Тээвэрлэлтийн журмаараа тэрхүү замд дээд тал нь зургаан тэнхлэгтэй, 44 тоннын даацтай машин явах ёстой. Харамсалтай нь, өнөөдөр 120 тоннын даацтай “хүнд жингийнхэн” ээлж дараагүйгээр цувснаас үүдэж говийг хөрс эргэж, зах хязгааргүй үргэлжлэх тоосон манан осол аваарын гол шалтгаан болж байна.
Ухаахудагийн уурхайгаас Цагаан хад хүртэл өдөрт 350-400 хүнд даацын автомашин нүүрс зөөдөг гэнэ. Тэд дуртай газраараа зам татаж, зоргоороо давхидгаас болж өнгөрсөн хугацаанд зам тээврийн осол 31 удаа гарч, 23 хүн амиа алдсаны 20 нь Монголын иргэн аж. Тэдгээр нүүрс зөөвөрлөдөг нөхдүүдээс болоод нутгийн иргэд ч “цагаачлах”-д хүрээд байгаа бололтой. Байнгын тоосонцор дунд амьдрах говийнхны ихэнх нь уушгиндаа тоосжилттой, амьсгалын замын өвчтэй болсон байна.
Тиймээс багагүй бэрхшээл үүсгээд байгаа нүүрс тээвэрлэлтийн асуудалтай тэмцэх хамгийн эхний арга нь авто зам тавих. Дэд бүтэцгүйгээр монголчууд нүүрсээ экспортолж, экспортоосоо ашиг хүртэнэ гэж горьдолтгүй. Ухаахудаг, Тавантолгойгоос Гашуунсухайт хуртэл “Энержи ресурс” компаниас авто зам тавьж байгаа бөгөөд нь энэ ирэх наймдугаар сар гэхэд ашиглалтад орох ёстой. Өөрөөр хэлбэл, зөвхөн тэр л замаар нүүрс тээвэрлэлтийг цаашид үргэлжлүүлнэ. Тиймээс авто зам тавигдах хүртэл шороон замаар тээвэрлэлт хийхийг хориглоод байгаа нь энэ.
Авто замын газраас авч буй энэхүү шийдвэрийг эсэргүүцэх нөхдүүд бий. Тэд бол тээвэрлэгчид, тэнд үйл ажиллагаа явуулдаг компаниуд. Өр шир, зээл хүүгээ дарахаар өдөр шөнөгүй, нойр хоолгүй зүтгэж буй тээвэрлэгчдийг буруутгах аргагүй ч нэг хүний эрх ашиг нийтийн эрх ашгаар хязгаарлагдах учиртай. Тиймээс тээвэрлэгчдэд зөвлөхөд, энэ шийдвэрийг эмзэглэж хүлээж авахаасаа илүү ирэх наймдугаар сар хүртэл олгож буй ээлжийн амралт хэмээн бодчих. Хэдхэн сарын дараа стандартын дагуу барьсан авто зам ашиглалтад орохоор та бүхний ашиг орлого ч нэмэгдэх нь тодорхой.
Мөнгө улаан, нүд цагаан гэгчээр салаа замууд үүсгэн давхих тээвэрлэгчдийн зах замбараагүй байдлыг өнөөдөр л таслан зогсоохгүй бол өмнийн цэнхэр говьд орчин үеийн хотхон сүндэрлүүлэх ирээдүйн төлөвлөгөөнд бэрхшээл тулгарах нь дамжиггүй. Хүнд даацын машинуудын хөлд нэрвэгдэн цөлжилтөд идэгдсэн говьд орчин үеийн хотхон барихын тулд олон асуудлыг шийдэх хэрэгтэй болно. Үүний нэг нь зам харгуй. Нүүрс тээвэрлэгчдээс болж улаан зулга болсон говийн хөрсийг шинжлэхээр Мэргэжлийн хяналтын ерөнхий газраас ажлын хэсэг гаргасан гэнэ. Говийн хөрс хангайнхыг бодвол илүү эмзэг, эргэн нөхөгдөх хугацаа нь илүү урт гэдэг. Дээрхийг хэрэгжүүлсэн шиг хэрэгжүүлж чадвал олон жил нүүрс тээвэрлэгчдийн хөлд нухлуулсан говь хэдхэн сар ч гэлээ ясаа амрааж, ирэх зуны хур чийгэнд элгээ дэвтээн сэргэх ч юм бил үү. Эх болсон газар нутгаа хамгаалахгүйгээр эдийн засгийн их үр ашиг ярих ч хэрэггүй биз. Болж байна, дарга нар аа. Та нарын гаргасан шийдвэр таалагдаж байна, нуугаад яахав.
Ж.ЭРХЭС
No comments:
Post a Comment